sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Britannian valloitus!

Kävimpä siis Brittein maalla tutustumassa Cardiffiiin, Walesiin ja Lontooseen. Matkaseurue koostu opiston englannin kielen opiskelijoista ja reissussa vietettiin sellaset kaks viikkoa.

Alotettiin matka siis 3.5 ja lennettii Helsingistä Lontoosee Gatwickin lentokentälle. Sieltä hypättii tilausbussin kyytiin ja huristeltii useempi tunti Cardiffiin. Sinne saavuttii joskus yöllä kahentoista maissa ja heti hotellille saavuttua suunnattii vällyjen väliin että ois energiaa kierrellä seuraavana päivänä.
     Meille oli varattu jokaseks päiväks jotain ohjelmaa ja sen takia ylhäällä piti olla ihan yhtä aikasin ku aina kouluaikanakin. Aamulla sit kello yheksän tavattiin hotellin aulassa ja suunnattiin ulkoilma museoon bussikyydillä.
    Meijen ohjaajan K:n tuttava Chilton opasti meitä ensin about tunnin ympäri museo aluetta ja sitte saatii seilata siellä ihan vapaasti, mikä oli oikein mukavaa. Nähtiin ihan mielettömän upee puutarha-alue ja rakennuksia jotka oli eri vuosisadoilta. Em:n kanssa vannottiin viettävämme häämme siellä koska se oli niin kaunis paikka!

Sunnuntaina käytiin Big Pit nimisessä kaivosmuseossa joka oli mielenkiintonen paikka. Sen jälkeen tutustuttiin myös Abergaveny nimiseen pieneen kaupunkiin, jossa meijen ohjaajan tuttu opasti meitä ympäriinsä ja kerto paikan historiasta. Vierailtiin mm. paikallisen linnan raunioilla.

Seuraava päivä vietettiin Cardiffin kaupungilla pyörien. Aamu alotettiin Cardiffin linnalla, jossa meillä oli opastettu kierros. Aivan mieletön paikka! Linnat on kyl vaan niin hienoja paikkoja!
     Linnan jälkeen kierrettii kaupunkia ja päädyttiin lopulta Walesin kansallismuseoon. Sitten saatiinki pyöriä kaupungilla ihan omiamme :)

Tiistaina lähettiin taas tilausbussilla liikenteesee ja tutustuttii Roomalaisleiriin ja roomalaisten aikaan painottuvaan pieneen museoon. Kun oltiin siellä pyöritty aamupäivä suunnattiin Chepstownin pikku kaupunkiin ja nähtiin mm. J.K. Rowlingin entinen kotitalo.
     Sen jälkee suunnattiin normannian aikaselle linnalle, joka oli tosi upea, harmillisesti osa siitä oli kunnostuksen alasena, joten ei voinu nauttia siitä kaikessa komeudessaan. Mahtava päivä silti!

Kaikki meijen päivät loppu aina joskus viiden aikoihin, joten aikaa jäi illaks omille puuhille. Kaiken kävelemisen jälkee, mitä joka päivä tuli ihan vaa päiväreissujen takia, suunnattii aina ensin hotellille ja nostettii koivet kohti kattoa. Hetken lepäämisen jälkeen kuitenki kaikki aina suuntas kaupungille. Cardiff oli ihana paikka! Oli leveitä kävelykatuja, liikkeitä joka paikassa ja ruokaaki sai joka nurkalta. Ja sää suosi meitä! Kuka ois kuvitellu et Walesissa sato vaan muutamana päivänä ja sillonki tosi vähän aikaa!

Torstaina kuitenki suunnattiin kohti Lontoota! Aamupäivä ja päivä oli varattu matkustamista varten ja iltapäivällä saatiin taas pyöriä ympäriinsä ihan omillamme.
     Seuraavana päivänä lähettiin taas liikkeelle yheksän aikaan ja suuntana oli BBC! Harmillisesti televisiostudiot ei enää sijaitse Lontoossa, mut oli siellä silti nähtävää! Yks huippu juttu oli mm. aidon kokonen T.A.R.D.I.S.! Saatiin myös tehä oma radiodraama ja muutama meistä osallistu myös uutisten lukemiseen. BBC:n kierroksen jälkeen suunnattiin British museumille ja saatiin tutustua sen sisältöön ihan omassa rauhassa. Päivä loppu siihen K:n ohjelman osalta ja loppu päivä pyörittiinki taas ihan oman mielen mukaan.

Lauantaina lähettiin Piccadilly Circukselle ja pyörittiin mm. St. Jamesin hienosto alueella, päästiin tutustumaan yhteen Lontoon kuuluisimmista herrasmiesklubeista ja nähtiin sellasia maamerkkejä kuten: Trafalqar Square, Horse Guards, Big Ben ja Westminster Abbey.

Sunnuntaina saatiin pyöriä ihan oman pään mukaa ja se oli nautinto! Mentiin maanalasella Green Park Courneriin ja suunnattiin Buckingham palacelle kattomaan vartianvaihtoa. Ihmisiä oli joka paikassa mut sain mie silti kuvia ja näinki jotain. :) Sitte suunnattii kohti Piccadilly Circusta ja nähtiin jonkinmoinen marssi ja orkesterin soittoa kuunneltiin.
     Kaiken ton jälkeen suunnattiin Big Beniä ja London Eyeta kohti ja kuvattiin niitä. Siihen aikoihin alkoki olla nälkä ja lähettiin metsästämää ruokaa. Ruuan jälkeen seikkailtiin hetki London Eyen lähettyvillä ja lopulta otettiin maanalanen Waterloosta takasin Kings Crossille jonka lähellä meijen hotelli oli. Siellä meijen pienestä tyttö porukasta tipahti yks tyyppi pois ja loppuen lopuks mie ja S lähettiin kahestaan maanalasella kiertelemää Camden Townia ja siellä olevia marketteja. Harmilisesti siellä alko satamaa, mut löyty sieltä silti mekko mukaan. Mielenkiintonen paikka!

Maanantai seikkailtiin Greenwichissä ja pyörittiin erimuseoissa mm. Maritime Museossa. Iltapäivällä suunnattiin Methodist Central Hallille, joka sijaitsee ihan Westminster Abbey vieressä. Siellä saatiin opastettu kierros ja loppu päivä oli taas vapaata. Pyörittiin sillon mm. Oxford Streetillä ja etittiin kirjakauppoja, johon sit lopulta myös päädyttiin. Hotellille taidettiin päästä loppuen lopuks vasta kaheksan jälkee :D

Tiistai oli niin sanottu museo päivä, koska mentiin Kensingtonin kaupunginosaan ja kierreltiin oman mielen mukaan siellä sijaitsevissa museoissa parituntia, jotka oli muuten ihan liian lyhyet parit tuntia, koska ei ehitty loppuen lopuks ku yhteen... Science museumiin... :D Mut hauskaa oli ;)

Keskiviikkona aamulla lähettiin Oxford Streetille ihan oman pään mukaa ja palattii sit ajoissa hotellille, koska meijän lento takasi Suomee lähti viideltä. Harmillisesti olin napannu itelleni jonkun sortin flunssan (jota vieläki poden) ja olin sit ihan kuumeisena lentokentällä.

Mut nyt tää tyttö on taas Suomen kamaralla ;) Jos joku asia jäi painamaa mieltä tai on muuta kysyttävää ni antaa palaa! :)

Kuulumisiin!

1. Oi!!
    Itekin olin Joutsenon Opistossa opiskelemassa Englantia 2010-2011 ja matka oli lähes koko vuoden kohokohta<3